مقالات

چرا به طراح صنعتی در تولید محصولات نیاز داریم؟

چرا به طراح صنعتی در تولید محصولات نیاز داریم؟

چرا به طراح صنعتی در تولید محصولات نیاز داریم؟

طراح کیست؟

یک برنامه ریز با توانایی زیبایی شناسی، طراح نامیده می شود. بی شک بخش بزرگی از موفقیت های تولیدات صنعتی خاص به او وابسته است. شکل اشیا خواه یک ماشین تحریر، یک دوربین دو چشمی، صندلی راحتی یا یخچال باشد نقش مهمی در فروش آنها دارد. پس هر چه بهتر طراحی شده باشند فروش بالاتری نیز دارند.

نگاه یک طراح صنعت به جنبه های زیبایی شناسی، ابزاری است که به سادگی کار را تمام و نهایی می کند، هر چند که باید این کار با دقت و وسواس انجام شود. او از زیبایی شناسی مقید با فرهنگ معاصر و امروزی که خیلی کاربردی به نظر نمی رسد، پرهیز می کند. در عین حال منظور این نیست که مهندس، شاعر شود.

 

کاره طراح:

او به هر بخش از چیزی که طراحی می کند ارزشی حقیقی می دهد. چرا که می داند فرم نهایی اشیا از نظر روانی چه تاثیر مهمی بر خریدار می گذارد. بنابراین طراح تلاش می کند تا حد ممکن فرم را به طرز مناسبی به کارکرد عملی اضافه کند. این فرم ممکن است به طور ذاتی از کارکردهای عملی، اجزا فنی، مواد مناسب، تکنولوژی روز، محاسبه هزینه ها و یا از مباحثی چون روان شناسی و زیبایی شناسی برآید ( یعنی فرم به کارکرد این مباحث پاسخ دهد).

فرم ، پیامد عملکرد است. (جان باتیسته لامارک- Jean Baptist Lamarc )

طراح در حوضه های مختلفی از فعالیت های انسانی همچون طراحی تجسمی، طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و طراحی پژوهشی کار می کند.

  • طراحی تجسمی حوزه ای است تصویری که در آن کارکردهای تصاویر، برقراری ارتباط و اطلاع رسانی دیداری با کمک نشانه ها، نمادها، معنای اشکال، رنگ ها و روابط بین آن ها اتفاق می افتد.
  • طراحی صنعتی حوزه ای است مربوط به اشیای کاربردی، که بر اساس اصول اقتصادی و مطالعه مواد و روش های ساخت طراحی شده اند.
  • قلمرو طراحی گرافیک شامل حوزه نشر و مطبوعات، کتاب، پوستر و آگهی های تبلیغاتی چاپی است. هر جایی که کلمه ای نمایان خواه بر روی یک بطری باشد.
  • طراحی پژوهشی به تجربه های ساختارهای بصری و مواد در دو بعد یا بیشتر می پردازد. امکانات ترکیب دو یا چند بعد آزمایش و تلاش می شود تا به تصاویر و روش ها در زمینه های فنی عینیت بخشیده شود که شاید به صورت فیلم ارائه شوند.

 

موناری، برونو، طراحی در معنای هنر، برگردان شادی عظیمی، آزاده بیات و گروه علمی چهارباغ، کتاب وارش، ۱۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *